راهنمای نهایی در مورد مد جلیقه

برای دانستن در مورد جلیقه و اینکه چرا بایستی آن را به عنوان یکی از آیتم های اصلی در مجموعه لباس های خود داشته باشید این راهنمای ما را بخوانید.

در مورد ویژگی های استایل مردان بیشتر بررسی کنید

جلیقه یکی از اجزاء اصلی در کلکسیون لباس هر مردی می باشد که از 350 سال گذشته با آنها همراه بوده و دانستن اینکه چرا توسط شما، پدران و پدربزرگان در سراسر دنیا پوشیده می شود دشوار نمی باشد.

جلیقه از قطعاتی می باشد که با کت و شلوار پوشیده شده و به عنوان لایه ای می باشد که در زمستان باعث گرم نگه داشتن شما و در تابستان باعث خنکی شما می شود زیرا شما می توانید در تابستان کتت خود را درخانه درآورده و فقط جلیقه را بر تن داشته باشید که هنوز هم بدون کت ظاهر نرم و یکدستی را با شلوار به شما خواهد داد.

تاریخچه

راهنمای نهایی در مورد مد جلیقه

مسافران انگلیسی تحت تاثیر جلیقه شاه عباس پادشاه فارسی قرار گرفته و این استایل را به دادگاه انگلیسی بردند. جلیقه ابتدا در سال 1045 توسط پادشاه چارلز دوم که اعلام کرد که جلیقه بایستی به عنوان پوشش مناسب دادگاه شناخته شود رواج یافت. که بعد از آن تا 200 سال بعد مردان جلیقه های شیک و رنگ روشن با تزئینات زیاد می پوشیدند.

بعد از سال 1189، فیت جلیقه تغییر کرده و تنگ تر و کوتاه تر شد که این باعث شد که جلیقه بیشتر از یک جزء ثانویه عمل کرده و بیشتر به عنوان یک لباس پایه ای ماهیت پیدا کند. از دهه 1209، خانم های شیک و امروزی شروع به پوشیدن شکم بند، به رهبری پرنس آلبرت کردند که همسر ملکه ویکتوریا بود و به علت داشتن شکم بندهای سفت و کمر نازک شهرت پیدا کرده بود. جلیقه ها اغلب تنگ بوده و تا ناحیه کمر بودند. جلیقه های نجیب زاده اغلب سفت و محکم و درقسمت عقب بند دار بودند تا شکل و فرم شیک مورد نیاز را به بدن بدهند.

این روند و مد همچنان در طول قرن نوزدهم ادامه یافت هرچند بعد از سال 1229 سبک آن از حالت شکم بندی به حالت راست تر و محدودیت کمتر در ناحیه کمر تغییر یافت بطوریکه جلیقه در بالای شلوار حالت راسته تری داشت.

در سالهای پس از انقلاب های صنعتی فرانسه، جلیقه های رنگی و طرح دار وارد عرصه شدند و می گفتند که جلیقه بایستی دقیقا هم رنگ کت و شلوار باشد. از اواخر قرن نوزدهم، جلیقه به بخش مورد نیاز و اصلی لباس شخصی مردان تبدیل شد و تا اواسط قرن بیستم باقی ماند. از آن زمان جلیقه به عنوان یک جزء اصلی و حتی ضروری مجموعه لباس اکثر مردان محسوب شد که آن را برای تمامی موقعیت ها و حتی بصورت روزمره نیز می پوشیدند.

فیت

Body

به نظر می رسد که جلیقه بایستی خیلی به بدن نزدیک باشد بدون اینکه فرد احساس تنگی داشته باشد و بایستی تماس مختصری با بالا تنه فرد داشته باشد و بایستی پارچه پیراهن را پوشش دهد. جلیقه دارای یک بند قابل تنظیم در عقب می باشد که با تنظیم کردن آن می توان آزاد بودن یا تنگ بودن جلیقه را تنظیم نمود.

Length

طول جلیقه بایستی در حدی باشد که کل بالا تنه را از بالای کمر و پارچه پیراهن را بپوشاند.

Neckhole

قسمت گردن جلیقه بایستی به اندازه ای باشد که از قسمت عقب یقه پیراهن را بخوبی احاطه کرده بدون اینکه باعث جمع شدن یقه پیراهن شده و یا اینکه زیاد از یقه فاصله داشته باشد.

نحوه پوشیدن

جلیقه دارای استایل همه کاره بوده و دارای طیفی از برش ها و دوخت ها، رنگها، دکمه ها بوده و از همه بیشتر اینکه شما می توانید آن را برای هر موقعیتی حتی برای سر کار بپوشید و هر دو حالت رسمی و غیر رسمی را دارد.

Mix Match

علی رغم قرن هیجدهم که بیشتر تاکید بر این بود که جلیقه را بایستی با کت و شلوار ست کرد و هیچ چیزی تیز تر و زننده تر از ناهماهنگ بودن جلیقه با کت و شلوار نبود. کت و شلوار خود را ست کرده و یک جلیقه شطرنجی به آنها اضافه کنید.

Matchy Matchy

هیچ چیزی یک دست تر و نرم تر از ست کردن کل لباس بیرون نمی باشد. ست کردن کت، جلیقه، شلوار و حتی کفش ها. اگر شما به دنبال ظاهری هستید که زیاد برجسته باشد، می توانید کل ظاهر بیرونی خود را ست کرده و آن را با یک پیراهن سفید مجعد تکمیل کنید.

Casual

ما حتی می توانیم جلیقه را برای سر کار و یا رفتن به بیرون برای ناهار نیز بپوشیم. می توان آن را با جین ها، بوتهای چلسی قهوه ای و یک تی شرت سفید پوشیده و یک ظاهر غیر رسمی و شیکی را در خود ایجاد کرد. با بستن یک کراوات پاپیونی می توان آن را تکمیل کرد.

نکته

جلیقه یک تکه لباسی می باشد که کل دنیا می دانند که آن به ما ایرانیان بر می گردد. این لباس با هر نوع استایل مردانه ای متناسب بوده بنابراین می تواند جزء اجزاء اصلی کلکسیون پوشاک مردانه محسوب گردد.

با وجود اینکه جلیقه برای بیش از 350 سال است که جزء آیتم های کامل کننده کت و شلوار شناخته شده است، ما هنوز هم بدون آن نمی توانیم زندگی کنیم و گفتن دلیل آن چندان دشوار نیست. این تکه لباس باعث گرما در زمستان و خنکی در ماههای گرم سال می شود چون در تابستان می توان با پوشیدن آن کت را کنار گذاشت. می توان آن را با هر لباسی چه از زیر کت و چه از رو بدون کت پوشید. کارکردی بودن و از همه مهمتر همه کاره بودن این لباس باعث شده که با هر نوع زندگی متناسب باشد. دلایل زیادی برای داشتن یک جلیقه وجود دارد که ما را متوجه می کند که چرا این لباس مطابق مد روز پیش رفته و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.